تبليغاتX
علمی و فرهنگی

علمی و فرهنگی
اطلاعاتی در مورد تغذیه و پزشکی 
قالب وبلاگ
روغن ماهی اعصاب آسیب دیده را ترمیم می‌کند

پزشکان در یک مطالعه تازه تاکید کردند اسیدهای چرب امگا -3 که در روغن ماهی یافت می‌شوند قابلیت آن را دارند که از آسیب‌های مغزی پیشگیری کرده و حتی به ترمیم مجدد صدمات وارد شده به اعصاب (نورون‌ها) کمک نمایند.

به گزارش ایسنا، وقتی رشته‌های عصبی بر اثر حادثه‌ای آسیب می‌بینند، فردی که دچار این آسیب دیدگی شده درد، ضعف و حتی فلج عضلانی را تجربه می‌کند که ممکن است به ناتوانی جسمی منجر شود و سرعت بهبود یافتن آن نیز بسیار کند است.

به گزارش روزنامه تلگراف، متخصصان مغز و اعصاب در دانشگاه لندن در این باره خاطرنشان کردند: اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند نقش مهمی در سرعت بخشیدن به روند بهبود آسیب‌های عصبی ایفا کنند. این مطالعه روی سلولهای عصبی peripheral متمرکز شده است. این نورون‌ها در واقع وظیفه انتقال سیگنال‌ها بین مغز و نخاع و باقی قسمت‌های بدن را بر عهده دارند.

این سلولها قابلیت آن را دارند که ترمیم شوند اما با وجود پیشرفت‌های اخیر در زمینه تکنیک‌های جراحی، بیماران معمولا فقط زمانی بهبود پیدا می‌کنند که جراحت آنها اندک باشد.

در این مطالعه تایید شد که مصرف این نوع چربی‌های مفید می‌تواند در بهبود آسیب‌های عصبی و در نتیجه بهبود برخی مشکلات نورولوژیک تاثیرات سودمندی داشته باشد.

[ پنجشنبه ششم بهمن 1390 ] [ 9:46 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]
تخم کتان؛ غذایی فوق‌العاده برای داشتن شکمی صاف

شاید با مصرف دانه‌های کتان دستیابی به شکمی صاف دیگر تنها یک رویا نباشد.

به گزاش خبرگزاری ایسنا، دانه کتان یک بسته مغذی و سرشار از "چربی غیر اشباع " است که بیشتر از آنچه تصور می‌شود برای بدن مفید است.

چربی غیراشباع، برخلاف چربی‌های اشباع که چربی بد نیز نامیده شده و در هله هوله به وفور یافت می شود، نه تنها سطح کلسترول را پایین می‌آورد بلکه میزان چربی‌های بدن را نیز کاهش می‌دهد و مخصوصا با مصرف آن می‌توان شکمی صاف و خوش فرم داشت.

از سوی دیگر، مصرف این دانه به مشکل نفخ و یبوست کمک می‌کند و به دلیل دارا بودن فیبر زیاد سیستم هاضمه و فعالیت آن را تنظیم می‌کند.

بر این اساس توصیه می‌شود یک قاشق تخم کتان را به صبحانه و یا سالاد ناهار خود بیفزایید و در نهایت پیامد آن را در کاهش چربی‌های شکمی ببینید.

[ پنجشنبه ششم بهمن 1390 ] [ 9:44 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]

 یك روانشناس بالینی به سالمندان توصیه كرد كه پیش از خواب شبانه از خوردن غذای سنگین خودداری كنند تا اختلالی در خواب شبانه آنان ایجاد نشود.

شمس الدین كهانی افزود: سالمندان در صورت گرسنگی بین وعده غذاهای اصلی، غذای مختصری میل كنند تا خواب شبانه آنها مختل نشود.

وی به سالمندان توصیه كرد: خوردن مایعات از عصر به بعد را محدود كنند.

كهانی داشتن برنامه منظم غذایی، ورزشی و خواب در ساعات مشخصی در طول شبانه روز را در به هم نخوردن نظم خواب سالمندان موثر دانست و گفت: همچنین به منظور حفظ نظم خواب مصرف چای و قهوه باید كاهش یابد.

این روانشناس بالینی درباره اثرات داروهای مصرفی بر خواب سالمندان گفت: نظر به اینكه بیشتر سالمندان حداقل چهار نوع دارو برای بیماری های جسمی خود مصرف می كنند، داشتن آگاهی از اثرات خواب آوری آنان می تواند فرد را در كنترل اختلال خواب شبانه كمك كند.


[ پنجشنبه ششم بهمن 1390 ] [ 9:43 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]
مصرف سه عدد تخم‌مرغ در روز  و تشدید خطر سرطان پروستات


متخصصان هشدار دادند مردانی که در هفته سه عدد تخم‌مرغ می‌خورند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کشنده پروستات هستند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان تاکید کردند احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردانی که هفته‌ای سه عدد تخم‌مرغ می‌خورند، بیشتر است.

این متخصصان در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد دریافتند مردانی که در هفته بیش از 2.5 عدد تخم‌مرغ می‌خورند 81 درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از این سرطان هستند.

روزنامه دیلی‌میل در گزارشی دراین‌ باره نوشت: این متخصصان می‌گویند عامل این خطر فزاینده افزایش مقدار کلسترول یا کولین است. کولین ماده مغذی است که به فعالیت صحیح سلول‌ها کمک می‌کند و در تخم‌مرغ یافت می‌شود.

این مطالعه حاصل ارزیابی عادات تغذیه‌ای در 27 هزار مرد طی یک دوره 14 ساله است.

[ پنجشنبه ششم بهمن 1390 ] [ 9:21 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]

آشنایی با 9 ماده‌ غذایی برای تأمین آب بدن


برای تامین آب بدن، علاوه بر نوشیدن آب، از برخی مواد غذایی مانند سیب، مرکبات، کدو، خیار، سوپ و ... نیز می‌توان بهره برد.

در این مطلب کوتاه چند ماده غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که آب بدنتان را تأمین کرده و از خشکی پوست پیشگیری می‌کند.

سیب

یک عدد سیب بزرگ منبع عالی فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که حاوی حدود 191 میلی‌لیتر آب است.

کدو مسمایی

هر نصف فنجان کدوی پخته شده حاوی 211 میلی‌لیتر آب است. کدو سرشار از فیبر بوده و برای بدن بسیار مفید است.

آناناس

هر فنجان آناناس حاوی 233 میلی‌لیتر آب است.

کدو تنبل

هر فنجان کدو تنبل پخته و له شده حاوی 230 میلی‌لیتر آب و سرشار از ویتامین B6 است.

کمبود آب بدن مشکلات زیادی به بار می‌آورد که خشک شدن پوست یکی از آن‌ها است.

مرکبات

یک عدد پرتقال بزرگ دارای 160 میلی‌لیتر آب است. نصف یک گریپ‌فروت (قرمز، صورتی یا سفید) 151 میلی‌لیتر آب دارد. یادآوری می‌کنیم مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای سلامت پوست لازم است.

خیار

یک فنجان خیار حلقه شده 100 میلی‌لیتر آب دارد. باید بدانید خیار نیز حاوی ویتامین C است.


گیلاس

یک فنجان گیلاس بدون هسته حاوی 127 میلی‌لیتر آب است. این میوه‌ی ریز سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است.

سوپ جو دو سر

هر فنجان از این خوراک حاوی 197 میلی‌لیتر آب است. جو دو سر کلسترول خون را پایین می‌آورد.

سویای سبز

یک فنجان سویای سبز پخته شده حاوی 116 میلی‌لیتر است. این ماده‌ی غذایی منبع پروتئین است.

[ پنجشنبه ششم بهمن 1390 ] [ 9:19 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]
 پزشكان هشدار دادند افرادي كه در هفته سه شب يا بيشتر دچار بي‌خوابي و كمبود خواب مي‌شوند خيلي بيشتر با خطر ابتلا به مشكلات قلبي و عروقي مواجه هستند.


اين افراد همچنين بيشتر به ديابت و چاقي مبتلا مي‌شوند. در اين مطالعه كه در دانشكده پزشكي پرلمان در دانشگاه پنسلوانيا انجام گرفته اطلاعات پزشكي مربوط به 130 هزار بيمار مورد ارزيابي قرار گرفته و معلوم شد كه به طور كلي اختلالات خواب شامل خواب زياد، خواب كم و خواب آشفته همگي نقش اساسي در بروز مشكلات قلبي و اختلالات متابوليكي ايفا مي‌كنند.

به گزارش شبكه خبري ان‌بي‌سي، اين پزشكان در بررسي‌هاي خود به جاي طول دوره خوابيدن بيشتر كيفيت خواب را مورد ارزيابي قرار دادند.

اين پزشكان مي‌گويند در بررسي‌هاي آتي بررسي خواهيم كرد كه آيا مشكلات خواب در واقع مي‌توانند احتمال بروز بيماري‌هاي متابوليك و قلبي و عروقي را پيش‌بيني كنند و اينكه آيا مي‌توان با درمان اختلالات خواب به سلامت و طول عمر افراد كمك كنند.

[ پنجشنبه ششم بهمن 1390 ] [ 9:15 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مصرف زیاد نمك، بیماری آسم را تشدید می كند.


سعیده معانی افزود: كاهش مقدار مصرف نمك در رژیم غذایی باعث بهبودی التهاب راه‌های تنفسی و افزایش اكسیژن ورودی به جریان خون می‌شود.

معانی با بیان اینكه مصرف بالای نمك باعث كاهش فعالیت‌های ریوی می‌شود، خاطرنشان كرد: غذاهای پر نمك منجر به بروز مشكلاتی مثل فشار خون بالا، تورم ریوی و انسداد مسیر تنفسی می‌شود.

كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تصريح كرد: مصرف نمك زیاد همچنین باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود و كاهش آن در این شرایط حدود دو لیتر از مایعات بدن (دو كیلو گرم از وزن بدن) را كاهش می دهد.

معانی افزود: در بسیاری از خانم هایی كه دچار ورم قوزك پا و تنگ شدن انگشتر در دستشان هستند، با كاهش مصرف نمك در غذای خود، ورم بدن آنها بسیار كاهش می یابد.

[ دوشنبه بیست و ششم دی 1390 ] [ 12:40 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]
رب گوجه‌فرنگی؛ ضدآفتاب طبیعی


محققان دانشگاه نیوکاسل و منچستر دریافتند که استفاده از رب گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی روزانه، راهکار مناسبی برای محافظت پوست در برابر اشعه‌های مضر ماوراء بنفش است.

طی این تحقیق که بر روی دو گروه 10 نفره انجام شد به 10 نفر اول، روزانه 10 گرم روغن زیتون و 55 گرم رب گوجه‌فرنگی داده شد و به 10 نفر دیگر تنها روغن زیتون داده شد.

پس از سه ماه نمونه‌های پوستی گروهی که علاوه بر روغن زیتون گوجه‌فرنگی مصرف کرده بودند، نشان داد که پوستشان 33 درصد بیشتر نسبت به آفتاب‌سوختگی مقاومت کرده است.

محققان طی این بررسی همچنین دریافتند مقدار پروکلاژن پوست - مولکول ساختاردهنده پوست - در این گروه بیشتر شده بود.

آن‌ها دریافتند، زمانی که گوجه‌‌فرنگی پخته می‌شود نسبت به زمانی که خام است مقدار بیشتر و غلیظ‌تری از آنتی‌اکسیدان لیکوپن را داراست.

این گروه از محققان معتقدند که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی، رادیکال‌های آزاد را که توسط تابش اشعه UV بر روی پوست تشکیل می‌شوند، خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد موجب ایجاد سرطان و پیری زودرس می‌شوند.

با این حال پژوهشگران هشدار می‌دهند که بهتر است به گوجه‌فرنگی به عنوان یک افزودنی مفید و نه یک جایگزین برای کرم ضد‌آفتاب نگریسته شود.

رب گوجه‌فرنگی

[ یکشنبه بیست و پنجم دی 1390 ] [ 7:59 بعد از ظهر ] [ شادمهر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

فروش بک لینک طراحی سایت عکس
=